aptekapodsloncem.pl

Zdrowy styl życia

pełnowartościowe śniadanie
Dieta Lifestyle

Pełnowartościowe śniadanie – czy rzeczywiście jest niezbędne?

Wiele osób uważa, że pełnowartościowe śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Nigdy nie wychodzą rano z domu z pustym żołądkiem.
Jednak niektórzy rano w ogóle nie mogą jeść. Muszą się trochę rozruszać aby zgłodnieć. Pojawia się pytanie, czy śniadanie jest zdrowe czy nie?

Poranny dylemat – czy śniadanie jest niezbędne?

Brytyjski naukowiec Terence Kealey, autor książki „Śniadanie to niebezpieczny posiłek”, uważa, że ​​jedzenie rano zwiększa ryzyko chorób układu krążenia, otyłości i cukrzycy. Według niego poranny posiłek nie jest bynajmniej niezbędny, a wręcz przeciwnie. Błędne przekonanie, że tak jest, utrzymuje się tylko dzięki reklamie i przemysłowi spożywczemu.
Aby poprzeć te teorie, Kealey przytacza również kilka badań w swojej książce. Największym problemem związanym z wczesnymi posiłkami jest to, że są one zwykle wyjątkowo bogate w węglowodany, a co za tym idzie, dodatkowo podnoszą poziom cukru we krwi, który jest już bardzo wysoki w godzinach porannych. Konsekwencją tego jest wzrost wydzielania insuliny, a to z kolei prowadzi do szybkiego głodu i pochłaniania zbyt dużych ilości pożywienia.
Przez to spożywa się więcej kalorii w ciągu, niż jest to zalecane.
Ponadto śniadanie zwiększa ryzyko rozwoju insulinooporności.

Pełnowartościowe śniadanie – nie należy go ignorować

Większość naukowców nie zgadza się z Kealeyem i jego zwolennikami. Uważają, że ludzie jedzący pożywne śniadanie żyją zdrowiej, rzadziej mają nadwagę, są mniej narażeni na zachorowanie na cukrzycę i choroby krążenia.
Kiedy i jak często osoba dorosła powinna jeść w ciągu dnia, to kwestia wyboru. Jednak w przypadku dzieci pełnowartościowe śniadanie jest koniecznością.
Pierwszy posiłek powinny zjadać w domu przed zajęciami, a drugie śniadanie w szkole. Idealnie, jeśli pierwsze śniadanie w domu i przekąska w szkole wzajemnie się uzupełniają. Dzieci, które nie jedzą śniadań w domu lub nie jedzą ich wcale, potrzebują więcej przerw w szkole niż koledzy, którzy przychodzą do szkoły wzmocnieni, szybciej się męczą i mają problemy z koncentracją.

Czy organizm naprawdę potrzebuje porannego posiłku?

Jeśli spojrzeć na ten temat z ewolucyjnego punktu widzenia, okazuje się, że ludzie nie są uzależnieni od porannego przyjmowania pokarmu.
Nawet ludzie pierwotni mieli dość energii, aby po przebudzeniu pójść na polowanie. Dopiero po spaleniu pierwszych kalorii spożywali posiłek.
Poziom cukru we krwi jest dość wysoki jeszcze kilka godzin po wstaniu. To oznacza, że ​​w tym przedziale czasowym można faktycznie osiągnąć wydajność w postaci zużycia energii. Potrzeba zjedzenia porządnego śniadania, aby móc coś zrobić rano, z naukowego punktu widzenia jest nieuzasadniona. Są inne rzeczy, które pomagają dobrze rozpocząć dzień. Spokojny sen i świeże powietrze o poranku to tylko niektóre z nich.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *